Svar: Baby alene hjemme med far i 3 dage

11. april 2009

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Rikke

Det lyder rigtig dejligt med en tur til London og jeg synes bestemt at du skal sige jatak - og glæde dig!

Der er absolut ikke nogen problemer i at far og søn er alene sammen i 9-10 måneders alderen. De vil være guld værd for dem begge at have hinanden 24 timer i døgnet uden mor. Jeres dreng vil naturligvis savne dig og vil ikke kunne forstå hvor du er, han kan ikke forklares at du kommer igen på søndag, for han forstår ikke hvad tid er og kan ikke forholde sig til sådanne forklaringer. For ham vil du bare være væk og derfor vil han naturligt måske kigge efter dig eller smågræde lidt en gang imellem, fordi han savner mor og undrer sig over, hvor du pludselig er blevet af.

Men det er også sådan, at børn har flere tilknytningspersoner og man skelner mellem det der hedder primære og det der hedder sekundære tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Det er den eller de primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, ...

Annonce

... en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.

Du fortæller at din mand rejser meget, men at han, når han er hjemme er rigtig meget sammen med jeres dreng og at de to har et tæt bånd. Det lyder derfor som om at fra stadig er en primær omsorgsperson, trods det at han nogle gange er væk. Derfor vil far naturligt fortsat fungere som sådan, når du rejser væk en forlænget weekend og jeres dreng vil være fuldstændig tryg og rolig ved at far tager over, når mor mangler :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal være forberedt på at jeres dreng godt kan reagere med at afvise dig, når du kommer hjem igen. Du skal ikke regne med at han flyver dig om halsen og giver dig et kæmpe knus, tværtimod, kan han godt finde på at skubbe dig væk eller knuge sig ind til far og tydeligt vise, at han ikke vil over til dig. Det er hans måde at vise dig på, at det et eller andet sted ikke var okay, at du pludselig forsvandt. Netop fordi du jo ikke kan forklare ham det og han ikke kan forstå hvor du pludselig blev af.

Så en lille afvisning skal man være foreberedt på, det kan også være det ikke sker, men det kan ske ... Det betyder dog ikke, at du ikke skal tage af sted. Han må jo gerne vise dig sine følelser. Du skal bare kunne rumme det og stadig vise ham, at du er der for ham og at det er okay, at han lige reagerer og fortæller at det her syntes han faktisk ikke var okay - selvom han har haft det godt :o)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig god tur :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder